شورای اسلامی شهر میبد در آستانه روز ملی شوراها (9 اردیبهشت) در جلسه روز جمعه مورخ 6/2/92 به منظور اجرایی نمودن رهنمودهای همیشه سازنده امام جمعه معزز و اندیشمند شهرستان حضرت آیت ا... اعرافی در پیام نوروزی ایشان، به بهره گیری از نظریات ارزشمند برخی كارشناسان عمرانی و فرهنگی شهر، پیشنهادات زیر را در اجرایی كردن رهنمودهای امام جمعه محترم اولویت دار دانست:

1- تشكیل چندین اتاق فكر برای شناسایی و رفع معضلات كلی شهر و شهرداری و ارائه راهكارهای پیشرفت و توسعه شهرستان.

2- در اختیار گذاشتن موضوعات معضلات و راهكارها برای بررسی دقیق در قالب پروژه های دانشگاهی در منطقه با توجه به گسترش تحصیلات تكمیلی در مراكز آموزش عالی.

3- هدفمند كردن فعالیت های خیّری برای رسیدن به توازن، با شناسایی دقیق نیازها و معرفی درست آن به مردم و خیرین.

4- ایجاد برنامه های هدفمند برای همبستگی اجتماعی و نقش این موضوع در پیشرفت سریع شهر و همگرایی در جامعه جهت رفع عقب ماندگی ها در كلیه امور شهر.

5- رعایت جنبه های دینی و فرهنگی در همه پروژه ها و الزام داشتن پیوست فرهنگی و توجیه آن برای كلیه آحاد و جامعه.

6- تصویب بودجه به منظور حمایت، مساعدت و تشویق دانشجویان در امر پایان نامه های قابل اجرا در حل معضلات شهری

7- بهره گیری بیشتر از ارگانهای مردم نهاد جهت ساماندهی امور شهری

8- توجه به موضوع زمان و محور قراردادن این مهم در سال حماسه سیاسی و اقتصادی و استفاده بهینه از وقت

9- توجه ویژه به خانواده به عنوان كوچكترین سلول اجتماع و برنامه ریزی و اجرای برنامه ها و عدم تعویض برنامه ها

10- استفاده بیشتر از توانمندی بخش خصوصی در انجام پروژه های اجرایی در سطح شهرستان

11- تبدیل پروژه های دانشگاهی به طرحهای قابل اجرا و علم محور

12- بهره گیری از استعدادهای مدیران قوی در راستای اجرای برنامه ها و پروژه های شهرستان

13- ایجاد بانك اطلاعاتی در امور مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و غیره شهرستان میبد

14- هر اداره و دستگاه اجرایی شهرستان باید دارای برنامه عملیاتی 5 ساله باشد

15- دعوت از نخبگان میبدی سراسر كشور برای ارائه پیشنهادات لازم جهت تحقق رهنمودهای امام جمعه معزز شهرستان

16- توجه ویژه به زیرساختهای فرهنگی شهرستان جهت تحقق شهر سالم و اسلامی

17- ترویج روح اسلامی و مذهبی در فعالیت های صنعتی، كشاورزی و خدماتی

نهم اردیبهشت ماه سال 1358نقطه عطفی در تاریخ نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است. روزی كه فرمان تاریخی حضرت امام خمینی (ره) برای تشكیل شوراهای اسلامی شهر و روستا صادر گردید. لذا به مناسبت گرامیداشت این روز، و ارج نهادن به آرای مردمی، شورای اسلامی شهر میبد نكاتی در رابطه با اهمیت جایگاه شورا و مشورت در عرصه های مختلف ارائه می نماید، اگر چه این نكات نمیتواند حق این نعمت مقدس و امین را ادا كند باشد برگ سبزی است تحفه درویش تا به نحو احسن از این نعمت الهی بهره گیریم.

اهمیت شورا در كلام الهی

این مسئله با توجه به آن که فرهنگ سیاسی اسلام , وجود شورا را به عنوان یک امتیاز مکتبی پذیرفته است جای تأمل بسیاری دارد . در قرآن سوره ای از سوره ها " شوری " نام دارد و در همان سوره خداوند به مسلمین امر به شورا و مشورت کرده است

« والذین استجابو الربهم و اقامو الصلوه و امرهم شوری بینهم و مما رزقناهم ینفقون»

(آن چه نزد خداست بهتر و پایدارتر است برای کسانی که ایمان آورده اند و دعوت پروردگارشان را اجابت کردند و نماز را به پا داشتند و کارشان با مشورت است و از آن چه به آنان روزی دادیم انفاق می کنند)

در این آیه نماز و شورا در کنار هم آمده اند . پیامبر(ص) نیز به عنوان اسوة حسنه ای برای امت اسلامی , موظف به مشورت با مردم است . خداوند در سوره آل عمران آیه 151 می فرماید:

این رحمت الهی است که تو را با مردم مهربان کرده است و اگر خشن و سنگدل می بودی همه از اطراف تو پراکنده می شدند . بنابراین بر آنان ببخشای و بر ایشان طلب آمرزش کن و در امور با ایشان مشورت کن و آنگاه که به کاری تصمیم گرفتی بر خداوند توکل کن

قرآن کریم در جایی دیگر خطاب به پیامبر(ص) می‌فرماید: « در تصمیمات خود با آنان به مشورت بپرداز، و چون تصمیم گرفتی بر خدا توکل کن، زیرا خداوند توکّل کنندگان را دوست ‌دارد (آل عمران 159)

توجه ویژه پیامبر اعظم(س) به مشورت

پیامبر اكرم (ص) در این ‌باره می‌فرمایند: « هرگاه زمامدارانتان خودسر، توانگرانتان بخیل و امورتان بر مشورت برگزار نشد، زیر زمین برای شما بهتر از روی زمین خواهد بود»

پیامبر(ص) در تمامی امور دیگر با مردم مشورت می‌کرد و از آن میان بهترین رأی را برمی‌گزید و در مواردی که نظر صحابه به زیان آنان بود، نظر خود را اعمال می نمود.

فرمان مبارك حضرت امام خمینی (ره) به شورای انقلاب جهت تشكیل شوراهای اسلامی

در جهت استقرار حكومت مردمی در ایران و حاكمیت مردم بر سرنوشت خویش كه از ضرورت های نظام جمهوری اسلامی است لازم می دانم بی درنگ به تهیه آیین نامه اجرایی شورا برای اداره امور محل شهر و روستا در سراسر ایران اقدام و پس از تصویب به دولت ابلاغ نمائید تا دولت بلافاصله به مرحله اجرا درآورد

سخنان مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در رابطه با شوراها

متن پیام رهبر فرزانه انقلاب در آغاز دوره سوم شوراهای اسلامی شهر و روستا به این شرح است:

خدای بزرگ راسپاس که اکنون بار دیگر با همت و حماسه ی مردم، شوراهای اسلامی شهروروستا به دوره ی تازه یی گام می نهند وفصل دیگری درخدمتگزاری برگزیدگان مردم آغاز می گردد. انتخابات شوراها، با نصابی برتر از همه ی انتخابهای نوع خود، کشور را درپوشش گسترده ی شوراهایی قرار داد که طبق قانون اساسی مدیریت شهر و روستا را بر عهده دارند و نمادی دیگر ازاداره ی کشور به دست مردم را در برابر چشم همگان میگذارند. اعضاء این شوراها باید قدردان مشارکت مردم باشند که در این دوره بیش از گذشته نشان داده شد، و خود را وقف خدمتی کنند که بر زندگی روزمره ی اهالی شهر و روستا دارای تأثیری مستقیم و نزدیک است. بنیاد این نهاد اجتماعی بر حل عملگرایانه ی مشکلات عینی و مشخص مردم در شهر و روستا است و هدف آن راحت تر و اخلاقی تر کردن زندگی شهروندی است. توفیق شوراها در دستیابی به این هدف، سرمایه ی ارزشمند «اعتماد عمومی» را افزایش می بخشد و زمینه ساز حضور پرنشاط مردم در همه ی عرصه های پیشرفت و توسعه ی کشور می شود. یک شرط اساسی آن است که انگیزه های جناحی و حزبی، این شوراها را عرصه ی تاخت و تاز خود نکند و آن را از کار اصلی خود باز ندارد. توفیق نسبی شوراهای دور دوم در مقایسه با دوره ی پیش از آن در بسیاری از کلانشهرها، آزمون عینی این حقیقت است. این شرط، به ویژه در گزینش شهرداران و دهیاران، اهمیت می یابد. ملاک این گزینش، باید امانت و دینداری، کفایت و کارآمدی، نجابت و حسن سلوک با مردم باشد. دخالت جناح بندیها و انگیزه های حزبی و گروهی و شخصی و طایفگی در این وظیفه ی مهم، زهر مهلکی است که شوراها را از کار می اندازد و آن را کم سود و گاه، زیانبخش می سازد. در نظارت و حسابرسی از کار شهردار و دهیار نیز، شورا باید عینا همین امر مهم را در برابر چشم داشته باشد و جز تکلیف بزرگ الهی خود، چیزی را در نظر نگیرد. در فهرست خدماتی که شوراها به آن می پردازند باید حفظ هویت و اصالت شهرها و روستاها، و پایبندی به معماری اسلامی و ایرانی، و رعایت زیبایی و استحکام بناها، و ترویج فرهنگ نظم و قانون، و گسترش نمادهای دین و اخلاق، و آسان سازی خدمت رسانی و عدالت و فراگیری در خدمات شهری و توسعه فضای سبز و اهتمام به سلامت محیط زیست، و توجه به نیازهای جانبازان و مصدومان جسمی، و نگاه عدالت گستر به محله ها و اشخاص محروم، و توجه ویژه به بانوان و نیز به جوانان، برجسته شود و همواره در مد نظر قرار گیرد. خدای متعال را همواره حاضر و ناظر کار خود بدانید و خدمتی را که مردم بر دوش شما نهاده اند، به عبادتی بزرگ و موجب تقرب به خداوند مبدل نمایید

اهمیت شوراها از دیدگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی

1- مؤمنین کارهایشان را با مشورت انجام می‌دهند

اسلام در ضمن این‌که احکام الهى و اراده الهى را در هدایت و صلاح انسانها داراى کمال تأثیر مى‌داند، اراده انسان، حضور انسان و حضور آحاد مردم را هم در همه کارها پیش‌بینى کرده است. یک نمونه آن همین مسأله شوراست. خداى متعال در علائم مؤمنین مى‌فرماید: «و امرهم شورى‌ بینهم»؛ کارهایشان را با مشورت انجام مى‌دهند. البته مشورت، با شکلهاى مختلفى ممکن است انجام گیرد؛ این هم یک شکل از اَشکال مشورت است. در داخل شهر و در داخل بخش، مى‌نشینید و با هم مشورت مى‌کنید؛ نقصهاى موجود و مشکلات موجود و آن چیزهایى را که مربوط به شوراهاست - البته ممکن است نقصهایى هم باشد که به وظایف شوراها مربوط نشود - رسیدگى و به آنها عمل مى‌کنید؛ مثل این است که سرتاسر پیکر ایران اسلامىِ بزرگ، با نبضِ خون تازه انقلابى و اسلامى مى‌زند و حرکت مى‌کند. مسؤولان و شوراهاى هر شهر و روستا، براى رفع مشکلات مردم، در همان شهر و روستا فکر مى‌کنند. این خیلى فرصت خوبى است. 1378/03/04

 

2- انتخابات شوراها گامی بسوی تحقق کامل قانون اساسی است

خداى متعال را شکر گزاریم که در انتخابات شوراها یک نهاد دیگر براى خدمت به مردم تأسیس شد و ملت ایران یک گام دیگر به تحقق کامل قانون اساسى مترقى جمهورى اسلامى نزدیک گشت. اکنون که در سالروز پیام امام عزیز و در سالى که به نام گرامى آن یگانه‌ى دوران نامگذارى شده، این نهاد اصیل آغاز به کار مى‌کند، از صمیم قلب آرزو مى‌کنم که شوراهاى اسلامى شهر و روستا بتواند در سمت اهداف والا و انقلاب بنیانگذار نظام اسلامى تلاش و فعالیت کند و در چهارچوب تکالیف قانونى خود به رفع مشکلات مردم بپردازد. 1378/02/08

 

3-تحکیم پایه‌هاى انقلاب و استحکام قدرت انقلاب در کشور با تشکیل شوراها

مردم به این شوراها اقبال کنند، به این انتخابات توجّه کنند، در آن شرکت نمایند، آن را جدّى بگیرند و هدف هم عبارت باشد از این‌که اهدافى که در قانون اساسى براى تشکیل شوراها معیّن شده است - اهداف خدایى، اهداف انقلابى، اهدافى که در جهت تحکیم پایه‌هاى انقلاب و استحکام قدرت انقلاب و حکومت انقلابى در کشور است - تحقّق پیدا کند. من توصیه مى‌کنم که همه این انتخابات را جدّى بگیرند و مهم بشمارند و در آن شرکت کنند. 1377/10/18

 

4- شوراهای اسلامی در مقابل نظام‌های استبدادی

اصل ایجاد شوراهای اسلامی شهر و روستا در قانون اساسی، نشان‌دهنده اهتمام نظام جمهوری اسلامی ایران به مجموعه متنوع فکرها، مشورت‌ها و دیدگاه‌ها در اداره امور کشور است و این موضوع، نقطه مقابل نظام‌های ارتجاعی و استبدادی است.

افتخار جمهوری اسلامی ایران این است که از روز اول، آراء، افکار و خواست مردم، مورد توجه جدی قرار گرفته است. 1390/02/10

 

5- حل مشکلات مردم توسط شوراها

هیچ عبادتى بالاتر از خدمت به مردم نیست؛ چه در شهر، چه در بخش و چه در روستا. وظایفى که براى شوراها در قانون ذکر شده، همان وظایفى است که اگر شوراهاى ما ان‌شاءاللَّه بتوانند این وظایف را به طور کامل به انجام برسانند، بسیارى از مشکلات جارى مردم برطرف خواهد شد و این موارد را قانون‌گذاران با دقّت در قانون اساسى و در قانون عرفى معیّن کرده‌اند. 1378/03/04

 

6- افزایش اعتماد عمومی

شوراها از مظاهر مشارکت مردمى و براى تسهیل امور مردم است. 1378/02/08

شوراها طبق قانون اساسی مدیریت شهر و روستا را بر عهده دارند و نمادی دیگر از اداره‌ی کشور به دست مردم را در برابر چشم همگان می‌گذارند.

توفیق شوراها در دستیابی به این هدف، سرمایه‌ی ارزشمند «اعتماد عمومی» را افزایش می ‌بخشد و زمینه‌ساز حضور پرنشاط مردم در همه‌ی عرصه‌های پیشرفت و توسعه‌ی کشور می‌شود. 1386/02/08

 

7- انتخاب برای حل مسائل جاری زندگی

انتخابات شوراها هم از این جهت مهم است که کار روزمره‌ى مردم و زندگى شهر و روستایى مردم، متوقف به این انتخابات است. اگر انسانهاى صالح، کارآمد، بانشاط، مؤمن، نجیب و امین در انتخابات شوراها انتخاب شوند، خیال مردم از لحاظ مسائل جارى روزمره‌ى زندگى - که با آن سر و کار دارند - راحت خواهد شد. شما اگر آن کسى را که مى‌پسندید و مى‌خواهید، انتخاب نکردید، آن کسى که شما نمى‌پسندید، انتخاب خواهد شد و رأى خواهد آورد. بنابراین، رأى خودتان را به میدان بیاورید. 1385/08/17

اگر مردم عادت کنند که براى اداره‌ى امورِ روزمرّه‌ى شهرى یا روستایى خودشان، کسانى را با شناخت انتخاب کنند، این خیلى کمک خواهد کرد؛ هم به پیشرفت امور کشور، هم به آشنا شدن مردم با وظایفى که بر عهده‌ى آنهاست و باید انجام گیرد و البته سودش هم به خود مردم برمى‌گردد. 1377/12/04

بسیار بجاست که مردم بدانند هر کسى را انتخاب مى‌کنند، مسؤولیتهایى در مقابل این انتخاب بر دوش آنهاست؛ همچنان‌که اگر انتخابشان انتخاب خوبى باشد و ان‌شاءاللّه به‌وسیله‌ى آن شخصِ منتخب، کارهاى خوبى براى مردم و کشور انجام گیرد، ثوابها و اجرهایى هم به آنها منتقل مى‌شود. به همین علّت است که باید حقیقتاً دقّت کنند تا افراد دلسوز، متدیّن و کارآمدى را که متناسب با این کارند، انتخاب کنند؛ چون کارآمدى به حسب کارى که ما یک شخص را براى انجام آن در نظر مى‌گیریم، متفاوت است. کارآمدىِ این شورا با کار آمدىِ فلان شغل یا سِمَت دیگر تفاوت مى‌کند. مردم مى‌دانند که شوراهاى شهر و روستا براى چیست. پس کسى را که احساس مى‌کنند، فکر مى‌کنند، تشخیص مى‌دهند و احراز مى‌کنند، مناسب با این کار انتخاب کنند. البته دیانت او، تقواى او و دلسوزى او را حتماً تشخیص دهند. مردم نباید افرادى را که دلسوز، علاقه‌مند و متدیّن نیستند، به مراکز تصمیم‌گیریشان بفرستند؛ زیرا برایشان وزر و وبال درست خواهند کرد. این توصیه‌ى من به مردم است.

شروع به كار شوراهای اسلامی شهر و روستا

تشکیل شوراها به عنوان یکی از برنامه های اصلی انقلاب اسلامی در دوران مبارزه از سوی امام خمینی(ره) رهبر کبیر انقلاب اسلامی عنوان گشت و این موضوع به یکی از خواست های مردم در طول دوران مبارزه تبدیل گردید.

با پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل اولین مجلس خبرگان برای تدوین قانون اساسی و با تلاش پیگیر و مجدانه حضرت آیت الله طالقانی اصل ششم ، هفتم و اصول یکصدم الی یکصد و ششم قانون اساسی موضوع شوراهای اسلامی به عنوان یکی از ارکان نظام جمهوری اسلامی ایران مطرح و تثبیت گردید.

در همان روزهای آغازین انقلاب اسلامی و پیرو یک مصوبه از سوی شورای انقلاب و با تلاش جهاد سازندگی شوراهای اسلامی روستا و شوراهای اسلامی کار تشکیل گردید. اما این شوراها به دلیل بحران های روزهای آغازین انقلاب و ناكافی بودن قانون مرتبط با شوراها متوقف ماند

اولین قانون شوراهای اسلامی کشور در سال 1361 به تصویب مجلس شورای اسلامی گذشت. پس از آن، این قانون در 5 نوبت دستخوش تغییرات و اصلاحاتی گردید و نهایتاً آخرین اصلاحات آن در سال 86 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

پس از تشکیل دولت آقای خاتمی مقدمات انتخابات شوراهای اسلامی فراهم شد و در 17 اسفند سال 1377 اولین دوره انتخابات سراسری شوراهای اسلامی کشور با استقبال چشمگیر مردم در بیش از 40 هزار حوزه انتخاباتی برگزار گردید و نهایتاً حدود 200 هزارنفر .از منتخبین مردم جهت اداره امور شهرها و روستاهای کشور به عنوان عضو شورای اسلامی شهر یا روستا برگزیده شدند.

شروع به کار شوراهای اسلامی از 9 اردیبهشت سال 1378 و همزمان با پیام تاریخی حضرت امام در خصوص شوراها و با صدور پیام ویژه ای از سوی مقام معظم رهبری و سخنان امید بخش ریاست محترم جمهوری آغاز گردید.

وظایف شوراهای اسلامی شهر

1. انتخاب شهردار برای مدت چهار سال .

تبصره1- شورای اسلامی شهر موظف است بلا فاصله پس از رسمیت یافتن، نسبت به انتخاب شهردار واجد شرایط اقدام نماید.

تبصره2- شهردار نمیتواند همزمان عضو شورای شهر باشد.

تبصره3- نصب شهرداران در شهر ها با جمعیت بیشتر از دویست هزار نفر و مراكز استان بنا به پیشنهاد  شورای شهر و حكم وزیر كشور و در سایر شهر ها به پیشنهاد  شورای شهر و حكم استاندار صورت میگیرد.

تبصره 4- دوره خدمت شهردار در موارد زیر خاتمه میپذیرد:

الف) استعفا كتبی با تصویب شورا.

ب) بركناری توسط  شورای شهر با رعایت مقررات قانون .

ج) تعلیق طبق مقررات قانون .

د) فقدان هر یك از شرایط احراز سمت شهردار به تشخیص شورای شهر .

2. بررسی و شناخت كمبودها، نیازها و نارسائی های اجتماعی ، فرهنگی ، آموزشی ، بهداشتی ، اقتصاد ‌و رفاه حوزه انتخابیه و تهیه طرح ها و پیشنهادها اصلاح و راه حلها كاربرد در این زمینه ها جهت برنامه ریزی و ارائه آن به مقامات مسؤل ذیربط.

3. نظارت بر حسن اجرا مصوبات شورا و طرح های مصوب در امور شهردار و سایر سازمانهای خدماتی در صورت كه این نظارت مخل جریان عادی این امور نگردد.

4. همكاری با مسؤلین اجرایی و نهادها و سازمانهای مملكت در زمینه های مختلف اجتماعی ، فرهنگی ، آموزشی ،  اقتصادی ، ‌و عمرانی بنا به درخواست آنان.

5. برنامه ریزی در خصوص مشاركت مردم در انجام خدمات اجتماعی ، اقتصادی ، عمرانی ، فرهنگی ، آموزشی ، ‌و سایر امور رفاهیبا موافقت دستگاه های ذیربط.

6. تشویق و ترغیب مردم در خصوص گسترش مراكز تفریحی، ورزشی ، و فرهنگی با هماهنگی دستگاه های ذیربط.

7. اقدام در خصوص تشكیل انجمن ها و نهاد های اجتماعی ،امدادی ، ارشادی و تاسیس تعاونی های تولیدی و توزیع و مصرفی ، نیز انجام آمارگیر ، تحقیقات محل و توزیع ارزاق عموم با توافق دستگاه های ذیربط.

8. نظارت بر حسن اداره و حفظ سرمایه و دارا ئیهای نقدی ، جنس و اموال منقول و غیر منقول شهرداری و همچنین نظارت بر حساب در آمد و هزینه آنها به گونه ای كه مخل جریان عادی امور شهرداری ها نباشد .

9. تصویب آئین نامه  های پیشنهادی شهرداری پس از  رسیدگی به آنها با رعایت دستورالعمل های وزارت كشور .

10. تأئید صورت جامع در آمد و هزینه شهرداری كه هر شش ماه یك بار توسط شهردار تهیه میشود و انتشار آن برای اطلاع عموم و ارسال نسخه ای از آن به وزارت كشور .

11. همكار با شهردار جهت تصویب طرح حدود شهر با رعایت طرح های هادی و جامع شهرسازی پس از تهیه آن توسط شهرداری با تائید وزارت كشور و وزارت مسكن و شهرسازی .

12. تصویب بودجه ، اصلاح و متمم بودجه و تفریغ بودجه سالانه شهرداری و مؤسسات شركتهای وابسته به شهرداری با رعایت آئین نامه مالی شهرداری ها و همچنین تصویب بودجه شورای شهر .

تبصره - كلیه در آمد های شهرداری به حسابهایی كه با تأئید  شورای شهر در بانك ها افتتاح میشود واریز و طبق  قوانین مربوطه هزینه خواهد شد .

13. تصویب وامهای پیشنهادی شهرداری پس از بررسی دقیق نسبت به مبلغ ، مدت و میزان كارمزد.

14. تصویب معاملات و نظارت بر آنها اعم از خرید، فروش، مقاطعه، اجاره و استیجاره كه به نام شهر و شهرداری صورت میپذیرد با در نظر گرفتن صرفه و صلاح با رعایت مقررات آئین نامه مالی و معاملات شهرداری .

تبصره - به منظور تسریع در پیشرفت امور شهرداری ، شورا میتواند اختیار تصویب و انجام معاملات را تا میزان معین با رعایت آئین نامه معاملاتی شهرداری به شهردار واگذار نماید .

15. تصویب اساسنامه مؤسسات و شركتهای وابسته به شهرداری با تأئید و موافقت وزارت كشور.

16. تصویب لوایح برقراری لغو عوارض شهر و همچنین تغییر نوع و میزان آن با در نظر گرفتن سیاست عموم دولت كه از سوی وزارت كشور اعلام میشود.

17. نظارت بر حسن جریان دعاوی مربوط به شهرداری .

18. نظارت بر امور بهداشت حوزه شهر.

19. نظارت بر امور تماشاخانه ها ، سینماها و دیگر اماكن عمومی ، كه توسط بخش خصوصی ، تعاونی و یا دولت اداره میشود با وضع و تدوین مقررات خاص برای حسن ترتیب، نظافت و بهداشت این قبیل مؤسسات بر طبق پیشنهاد شهرداری و اتخاذ تدابیر احتیاط جهت جلوگیری از خطر آتش سوزی و مانند آن.

20. تصویب مقررات لازم جهت اراضی غیر محصور شهر از نظر بهداشت و آسایش عمومی و عمران و زیبایی شهر.

21. نظارت بر ایجاد گورستان ، ‌‌‌غسالخانه و تهیه وسایل حمل اموات مطابق با اصول بهداشت و توسعه شهر.

22. وضع مقررات و نظارت بر حفر مجاری و مسیرهای تاسیسات شهری .

23. نظارت بر اجرای طرح های مربوط به ایجاد و توسعه معابر ، خیابانها، میادین و فضاهای سبز و تاسیسات عمومی شهر بر طبق مقررات موضوعه.

24. تصویب نامگذاری معابر، خیابانها، كوچه و كوی در حوزه شهر و همچنین تغییر نام آنها.

25. تصویب مقررات لازم به پیشنهاد شهرداری جهت نوشتن هر نوع مطلب و یا الصاق هر نوع نوشته و آگهی و تابلو بر روی دیوارهای شهر با رعایت مقررات موضوعه و انتشار آن برای اطلاع مردم.

26. تصویب نرخ خدمات ارائه شده توسط شهرداری و سازمان های وابسته به آن رعایت آئین نامه مالی و معاملات شهرداری ها .

27. تصویب نرخ كرایه وسایل نقلیه درون شهری .

28. وضع مقررات مربوط به ایجاد و اداره میدانهای عمومی توسط شهرداری برای خرید و فروش مایحتاج عموم با رعایت مقررات موضوعه.

29. وضع مقررات لازم در مورد تشریك مساع شهرداری با ادارات و بنگاه های ذیربط برای دایر كردن نمایشگاه های كشاورزی ، هنری ، بازرگانی و غیره .

تبصره 1- در كلیه قوانین و مقرراتی كه انجمن شهر عهده دار وظایف بوده است شورای اسلامی شهر با رعایت مقررات این قانون بعد از یك سال از تاریخ تصویب جانشین انجمن شهر خواهد بود .

تبصره 2- وزارت خانه ها و مؤسسات دولت و وابسته به دولت و سازمانها كه شمول قانون بر آنها مستلزم ذكر نام است موظف اند در طول مدت یك سال مذكور در تبصره فوق با بررسی قوانین و مقررات مربوط به خود هر كجا نام از انجمن شهر سابق آمده و وظایف را به آن محول نموده است جهت اصلاح اینگونه موارد لایحه اصلاحی به مجلس شورای اسلامی ارائه نمایند.

وظایف شورای اسلامی روستا

الف – نظارت بر حسن اجرای تصمیمهای شورای اسلامی روستا .

ب ( اصلاحی 6/7/1382 ) – ارائه پیشنهاد جهت رفع كمبودها ، نارسایی ها و نیازها به مقامات ذیربط . مقامات
مذكور موظف به بررسی پیشنهادها و ارائه پاسخ ، حداكثر ظرف مدت دو ماه ، به شورا هستند . در صورت
عدم ارائه پاسخ در موعد مقرر ، مراتب برای پیگیری قانونی به اطلاع مقامات مافوق می رسد .

ج ( اصلاحی 6/7/1382 ) – تشكیل گردهمایی عمومی جهت ارائه گزارش كار و دریافت یشنهادها
و پاسخ به سؤالات و جلب مشاركت و خودیاری مردم برای پیشبرد امور روستا حداقل دو بار در سال و
با پانزده روز اعلام قبلی

د- تبیین و توجیه سیاستهای دولت و تشویق و ترغیب روستائیان جهت اجرای سیاست های مذكور .

ﻫ - نظارت و پیگیری اجرای طرحها و پروژه های عمرانی اختصاص یافته به روستا .

و – همكاری با مسئولان ذیربط برای احداث ، اداره ، نگهداری و بهره برداری از تأسیسات عمومی ، اقتصادی ،
اجتماعی و رفاهی مورد نیاز روستا در حدود امكانات .

ز – كمك رسانی و امداد در مواقع بحرانی و اضطراری مانند جنگ و وقوع حوادث غیرمترقبه و نیز كمك به
مستمندان و خانواده های بی سرپرست با استفاده از خودیاریهای محلی .

ح – تلاش برای رفع اختلافات افراد و محلات و حكمیت میان آنها .

ط - ( اصلاحی 6/7/1382 ) – پیگیری شكایات اهالی روستا از ادارات حوزه مربوط از طریق مقامات مسئول . 29

ی – همكاری با نیروهای انتظامی جهت برقراری امنیت و نظم عمومی .

ك – ایجاد زمینه مناسب و جلب مشاركت عمومی در جهت اجرای فعالیتهای تولیدی وزارتخانه ها و سازمانهای
دولتی .

ل -( اصلاحی 6/7/1382 ) – فراهم نمودن زمینه مشاركت و جلب همكاری مردم در جهت ایجاد و توسعه
نهادهای مدنی ، كتابخانه و مراكز فرهنگی ، بهبود و ارتقای فرهنگی اقشار مختلف بویژه جوانان و بانوان و
برنامه ریزی در انجام خدمات اجتماعی ، اقتصادی ، عمرانی ، بهداشتی ، فرهنگی ، آموزشی ،
سوادآموزی و سایر امور با موافقت و هماهنگی مراجع ذیربط .

م – انتخاب فردی ذی صلاح به سمت دهیار برای مدت چهارسال براساس آیین نامه مربوط و معرفی به بخشدار
جهت صدور حكم .
تبصره – عزل دهیار با رأی اكثریت اعضای شورای اسلامی روستا براساس آئین نامه مربوط انجام می شود و
به بخشدار جهت صدور حكم عزل اعلام می گردد .

ن - ( الحاقی 6/7/1382 ) – ایجاد زمینه مناسب برای توسعه اشتغال و جلب مشاركتهای عمومی در جهت
گسترش فعالیتهای تولیدی .

س - ( الحاقی 6/7/1382 ) – مشاركت در تهیه طرحهای هادی روستا و بهسازی بافتهای فرسوده و ضوابط و
مقررات ساخت و ساز .

ع - ( الحاقی 6/7/1382 ) – نظارت بر حسن اجرای مقررات مربوط به حفاظت و بهسازی محیط زیست روستا و
بهره برداری از منابع طبیعی و جلوگیری از فرسایش خاك و حفظ عمران ، مزارع ، باغها ، مراتع ، جنگل ها
، محدوده های زیست محیطی ، احیاء و لایروبی قنوات و نهرهای متروكه و ارائه طرح و پیشنهاد در این
زمینه ها به شورای بخش .

ف- ( الحاقی 6/7/1382 ) – بررسی برنامه های پیشنهادی ارگانهای اجرایی در زمینه های اجتماعی ،
اقتصادی ، عمرانی ، بهداشتی ، فرهنگی ، آموزشی و سایر امور رفاهی از نظر تطبیق با ضرورت های
موجود در حوزه انتخابیه شورا و ارائه گزارش نارسایی ها به شورای مافوق و مراجع اجرایی ذی ربط .

ص - ( الحاقی 6/7/1382 ) – نظارت بر حفظ و نگهداری تأسیسات عمومی و عمرانی و اموال و دارایی های
روستا .

ماده69 - وظایف دهیار :

ماده 69 ( اصلاحی 6/7/1382 ) – دهیار به مدت چهارسال انتخاب و وظایف زیر را به عهده دارد :

1- اجرای مصوبات شورای روستا .

2- همكاری با نیروی انتظامی درخصوص اعلام وقوع جرایم ، اجرای مقررات خدمت وظیفه عمومی ، حفظ
نظم عمومی و سعی در حل اختلافات محلی .

3- اعلان فرامین و قوانین و مقررات عمومی .

4- همكاری در حفظ و نگهداری تأسیسات عمومی و عمرانی و اموال و دارایی های روستا .

5- همكاری با سازمانها و نهادهای دولتی و ایجاد تسهیلات لازم در جهت ایفای وظایف آنان .
6- مراقبت در اجرای مقررات بهداشتی و حفظ نظافت و ایجاد زمینه مناسب برای تأمین بهداشت محیط .

7- همكاری با سازمان های ثبت احوال و اسناد درجهت ثبت وقایع چهارگانه سجلی و اسناد و املاك .

8- همكاری با مسئولین ذیربط در جهت حفظ ، نگهداری و بهره برداری منابع طبیعی و میراث فرهنگی واقع در
روستا .

9- اجرای طرحهای عمرانی و خدماتی در محدوده روستا در صورت آمادگی با تأیید كمیته برنامه ریزی
شهرستان .

10- تشكیل پرونده برای ایجاد بناها ، تأسیسات و تفكیك اراضی در محدوده قانونی روستا و ارجاع به
بخشداری جهت صدور مجوز .

تبصره ( الحاقی 6/7/1382 ) – درآمد حاصل از وصول عوارض مربوط به اجرای این بند در امور عمومی روستا
و زیرنظر شورای روستا هزینه می شود .

ماده 70 - وظایف و اختیارات شورای اسلامی بخش عبارت است : اصلاحی 6/7/1382 )

1- ارائه طرحها و پیشنهادهای اصلاحی به مسئولین اجرایی منطقه جهت رفع كمبودهای اجتماعی ، فرهنگی ،
آموزشی ، اقتصادی ، عمرانی ، بهداشتی و سایر امور رفاهی بخش .

تبصره – مقامات اجرایی ذیربط موظف به بررسی طرحها و پیشنهادهای مذكور و ارائه پاسخ حداكثر ظرف مدت
دو ماه به شورا هستند . در صورت عدم ارائه پاسخ در موعد مقرر مراتب جهت انجام اقدامات قانونی
به اطلاع مقامات مافوق خواهد رسید .

2- ایجاد هماهنگی لازم بین شوراهای روستاهای واقع در محدوده بخش .

3- نظارت بر شوراهای روستاها بمنظور رعایت وظایف قانونی .

4- حل و فصل مشكلات و اختلافات میان دو یا چند روستا یا شوراهای روستایی واقع در محدوده بخش ، در
مواردی كه قابل پیگیری قضایی نیست .

5- رسیدگی به امور عمرانی بخش كه خارج از حیطه اختیارات و وظایف شورای روستا است .

6- ایفای وظایف شورای روستا در مزارع مستقل ، مكان ها و آبادی ها و روستاهایی كه به هر دلیل فاقد
شورای روستا می باشند .

7- تشویق مردم به همكاری و سرمایه گذاری در امور و برنامه های عمرانی بخش از قبیل توسعه كشاورزی ،
حمل و نقل ، بهداشت ، صنایع روستایی و دستی ، امور فرهنگی و مذهبی بخش .

8- بررسی و تأیید طرحهای هادی روستاهای واقع در محدوده بخش و ارسال به مراجع ذی ربط جهت تصویب
نهایی .

جایگاه شورا در قانون اساسی جمهوری اسلامی

1 - اصل هفتم : طبق دستور قرآن کریم «و امرهم شوری بینهم» ، «و شاورهم فی الامر» مجلس شورای اسلامی ، شورای استان، شهرستان، شهر، محل، بخش روستا و نظایر اینها از ارکان تصمیم گیری و اداره امور کشورند. طرز تشکیل و حدود اختیارات وظایف شوراها را این قانون معین می کند.

2 - اصل یکصدم : برای پیشبرد سریع برنامه های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی، فرهنگی، آموزشی و سایر امور رفاهی از طریق همکاری مردم با توجه به مقتضیات محلی اداره امور هر روستا، بخش ، شهر، شهرستان یا استان با نظارت شورایی به نام شورای ده ، بخش ، شهر یا استان صورت می‌گیرد که اعضای آن را مردم همان محل انتخاب می کنند. شرایط انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان و حدود وظایف و اختیارات و نحوه انتخاب و نظارت شوراهای مذکور و سلسله مراتب آنها را که باید با رعایت اصول وحدت ملی و تمامیت ارضی نظام جمهوری اسلامی و تابعیت حکومت مرکزی باشد، قانون معین می کند.

3 - اصل یکصد و یکم : به منظور جلوگیری از تبعیض و جلب همکاری در برنامه های عمرانی و رفاهی استانها و نظارت بر اجرای هماهنگ آن شورای عالی استانها مرکب از نمایندگان شوراهای استانها تشکیل می شود. نحوه تشکیل و وظایف این شورا را قانون معین می‌کند.

4 - اصل یکصد و دوم : شورای عالی استانها حق دارد در حدود وظایف خود طرح هایی تهیه و مستقیماً یا از طریق دولت به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد کند. این طرحها باید در مجلس مورد بررسی قرار گیرد.

5 - اصل یکصد و سوم : استانداران، فرمانداران و سایر مقامات کشوری که از طرف دولت تعیین می شوند در حدود اختیارات شوراها ملزم به رعایت تصمیمات آنها هستند.( تصمیمات شوراها نباید مخالف موازین اسلامی و قوانین کشور باشد

6- اصل یكصد و پنجم: تصمیمات شورا نباید مخالف موازین اسلام و قوانین كشور باشد.

7-  اصل یکصد و ششم : انحلال شوراها جز در صورت انحراف از وظایف قانونی ممکن نیست و مرجع تشخیص انحراف و ترتیب انحلال شوراها و طرز تشکیل مجدد آنها را قانون معین می‌کند. شورا در صورت اعتراض به انحلال حق دارد به دادگاه صالح شکایت کند و دادگاه موظف است خارج از نوبت به آن رسیدگی کند.

حماسه آفرینی سیاسی در سال 1392

چهارمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا روز جمعه ۲۴ خرداد سال ۹۲ همزمان با یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برگزار می شود.

سخنان رهبر فرزانه انقلاب اسلامی مورخ 92/02/07

مهمترین توصیه‌ى اینجانب اولاً مربوط به سیاست‌ها و برنامه‌هاى كارى شما و سپس درباره‌ى گزینش مدیریت شهر و روستا است. تسهیل زندگى مردم در كارهایى كه به شهرداریها مربوط است، برطرف كردن معضلات شهر و روستا، سالم‌سازى محیط زیست، حفظ اصالت اسلامى و ملى در ساخت و سازها، استقرار بخشیدن به جو اسلامى و فرهنگىِ سالم، پرداختن به نیازهاى فورى‌تر در عین اهتمام به كارهاى زیربنایى، اولویت دادن به مناطق مستضعف‌نشین، تأثیرناپذیرى از نفوذ ثروتمندان و جاذبه‌ى ثروت، رعایت دقیق قوانین و عدم تخطى از آن با حیله‌هاى شبه قانونى، رعایت ویژه‌ى محرومان، آلوده نشدن به اسراف و هدر ندادن بیت‌المال با تجملات زائد و سفرها و مراسم غیرلازم، و در یك كلمه رعایت تقوا و تدبیر و پشتكار، و بهره‌گیرى از دانش و تجربه، مواد عمده‌ى توصیه‌ى نخست اینجانب است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بارها در مناسبت‌های مختلفی اهمیت شوراهای اسلامی شهر و روستا را تبیین كرده‌اند و حل مسائل جاری و روزمره‌ی مردم به دست خود مردم را از اثرات تشكیل شوراها دانسته‌اند؛ امری كه اگر رخ دهد سبب افزایش «اعتماد عمومی» خواهد شد.

رئیس شورای عالی استانها

مهدی چمران رئیس شورای عالی استانها در خصوص نامگذاری سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی اظهار داشت: این نامگذاری با شرایط امسال مطابقت دارد، بنابراین باید تلاش کنیم با اجرایی کردن و جامه عمل پوشاندن به این شعار مشکلات را دور بزنیم و تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم.
وی ادامه داد: شوراها و شهرداری ها در بحث حماسه اقتصادی نقش حائز اهمیت دارند.شوراها نمود اقتصاد محوری و اقتصاد مداری هستند و باید درآمد و هزینه شهر را با برنامه صرف کنند، چرا که اقتصاد شهری مقوله مهمی است که کمتر به آن توجه می‌شود.
  انتخابات ریاست جمهوری یک اتفاق کاملا سیاسی است؛نباید مسائل سیاسی بر مسائل عمرانی و فرهنگی شهر سایه بیافکند و انتخابات شوراها تحت تاثیر انتخابات سیاسی ریاست جمهوری قرار بگیرد.
رییس شورای عالی استانها خطاب به اعضای شوراها گفت شما به شوراییان حوزه های انتخاباتی خود توصیه کنید که مسائل شهر را از سیاست و انتخابات ریاست جمهوری جدا کنند،انتخابات شوراها باید بر اساس توانایی‌ها و کارآمدی افراد پایه‌ریزی شود. شورای شهر اول با وجود شخصیت‌ها و تئوریسین‌های بزرگی که در آن عضو بودند دچار سیاست‌زدگی شد و این مسئله مردم را دلسرد کرد ؛این امر حتی از انحلال شوراها هم بدتر است.
رییس شورای عالی استان‌ها با اشاره به دیدار نوروزی با مقام معظم رهبری(مدظله العالی) اظهارکرد: ایشان در این دیدار سه عامل انگیزه، تدبیر و توکل به خدا را گوشزد کردند که باید سرلوحه کار ما قرار بگیرد.

نامگذاری مکانهای بدون اسم در سطح شهر که به تصویب کمیسیون فرهنگی شورا رسیده است به شرح ذیل میباشد...

تقاطع خیابان شهید آیت به خیابان امام(ره) به نام سه راه شهید آیت

تقاطع خیابان مسجد جامع به خیابان امام(ره) به نام سه راه مسجد جامع

تقاطع خیابان شهید میرباقری به خیابان امام(ره) به نام سه راه شهید میرباقری

تقاطع خیابان آیت الله کاشانی به خیابان شهید مطهری به نام سه راه پیام نور

تقاطع خیابان شهید باهنربه خیابان آیت الله کاشانی به نام سه راه ثبت اسناد  

تقاطع خیابان شهید درویشی به خیابان شهید باهنربه نام سه راه شهید باهنر

 تقاطع خیابان 12 دی به جاده سنتو به نام سه راه جهاد  

تقاطع خیابان آیت الله کاشانی به خیابان امام(ره) به نام سه راه آیت الله کاشانی   

تقاطع خیابان شهید دستغیب به بلوار قاضی میرحسین به نام سه راه شهید دستغیب   

تقاطع خیابان شهید دستغیب به خیابان آیت الله طالقانی به نام سه راه قدس

تقاطع بلوارشهید نواب صفوی به خیابان شهید میرباقری به نام چهار راه شهید نواب صفوی  

تقاطع خیابان هفت تیر به خیابان امام به نام سه راه زیلو

تقاطع بلوار شهریار به خیابان خواجه رشید الدین به نام سه راه استاد شهریار

تقاطع خیابان شهید بهشتی به خیابان خواجه رشید الدین به نام سه راه بعثت     

تقاطع خیابان سید الشهداء به خیابان 22 بهمن به نام سه راه سید الشهداء

تقاطع بلوار بسیج به بلوار فردوسی به نام سه راه سازمان آب   

تقاطع خیابان معلم به خیابان 22 بهمن به نام سه راه 22 بهمن  

تقاطع خیابان فجر به خیابان شهید اشتری به نام سه راه کوثر

تقاطع خیابان باغشهربه خیابان شهید اشتری به نام سه راه علقمه

تقاطع خیابان شهید بهشتی به خیابان شهید جعفری نژاد به نام سه راه جنت

تقاطع بلوارفردوسی به خیابان کمیته امداد به نام سه راه امداد

تقاطع خیابان سید الشهداء به خیابان باغشهربه نام سه راه باغشهر

تقاطع بلوارخیابان گلستان به بلوار شهریار به نام سه راه گلستان

تقاطع خیابان امام حسین (ع)به خیابان شهید موذن به نام سه راه امام حسین(ع)

تقاطع خیابان آیت الله اعرافی به خیابان ولیعصر(عج) به نام سه راه آیت الله اعرافی

تقاطع خیابان پاسداران به خیابان آزادگان به نام سه راه پاسداران

تقاطع خیابان امام حسین (ع) به شهرک شهداء به نام سه راه منابع طبیعی

تقاطع خیابان باغشهر به خیابان شهید اسماعیل زاده به نام چهار راه خیرین

 میدان جدید الاحداث سه راه ده شیخی به نام میدان جامعه المصطفی العالمیه

 

میدان انتهای خیابان شهید اشتری به نام میدان صاحب الزمان(عج) بیده

امروز یكشنبه 92/02/01 آخرین روز ثبت نام كاندیداهای شورای اسلامی شهر و روستا در سراسر كشور میباشد

این مهلت كه از تاریخ 92/01/26 به مدت 7 روز تعیین شده قابل تمدید نخواهد بود

زمان تبلیغات 8 روز مانده به 24 ساعت قبل از انتخابات شروع شده و بنابر قانون در 24 ساعت قبل از شروع انتخابات، كاندیداها حق هیچگونه تبلیغاتی را ندارند.

چهارمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا روز جمعه ۲۴ خرداد سال ۹۲ همزمان با یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برگزار می شود.

رئیس کانون کشوری دفاتر پیشخوان خدمات دولت از آغاز ثبت نام کاندیداهای شورای اسلامی شهر و روستا در سراسر کشور خبر داد.
علی فلاح اعلام کرد: پیرو هماهنگیهای به عمل آمده با وزارت کشور، ثبت نام داوطلبین شوراهای اسلامی شهر و روستا از طریق شبکه دفاتر پیشخوان دولت در سراسر کشور انجام شده و  دفاتر پیشخوان سراسر کشور ملزم به ارائه خدمت هستند.
وی افزود: خدمات پیش بینی شده از طریق پورتال متمرکز خدمات پیشخوان به نشانی www.epishkhan.ir ارائه شده و بر اساس مصوبه کمیته تعیین نرخ کارگروه راهبری کشور، کارمزد خدمات جهت داوطلبین ثبت نام شوراهای شهر وروستا برای افراد دارای مدرک تحصیلی دانشگاهی مبلغ 17 هزار و 400 تومان و برای افراد فاقد مدرک دانشگاهی مبلغ 10 هزار و 200 تومان تعیین شده است.
منبع:خبرگزاری مهر

رئیس کانون کشوری دفاتر پیشخوان خدمات دولت از آغاز ثبت نام کاندیداهای شورای اسلامی شهر و روستا در سراسر کشور خبر داد.
علی فلاح اعلام کرد: پیرو هماهنگیهای به عمل آمده با وزارت کشور، ثبت نام داوطلبین شوراهای اسلامی شهر و روستا از طریق شبکه دفاتر پیشخوان دولت در سراسر کشور انجام شده و  دفاتر پیشخوان سراسر کشور ملزم به ارائه خدمت هستند.
وی افزود: خدمات پیش بینی شده از طریق پورتال متمرکز خدمات پیشخوان به نشانی www.epishkhan.ir ارائه شده و بر اساس مصوبه کمیته تعیین نرخ کارگروه راهبری کشور، کارمزد خدمات جهت داوطلبین ثبت نام شوراهای شهر وروستا برای افراد دارای مدرک تحصیلی دانشگاهی مبلغ 17 هزار و 400 تومان و برای افراد فاقد مدرک دانشگاهی مبلغ 10 هزار و 200 تومان تعیین شده است.
منبع:خبرگزاری مهر

 

رییس شورای عالی استانها تصریح کرد: انتخابات ریاست جمهوری یک اتفاق کاملا سیاسی است؛نباید مسائل سیاسی بر مسائل عمرانی و فرهنگی شهر سایه بیافکند و انتخابات شوراها تحت تاثیر انتخابات سیاسی ریاست جمهوری قرار بگیرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استانها٬ مهندس مهدی چمران در شصت و ششمین شورای عالی استانها صبح امروز(22/01/1392) در محل ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی برگزار شد٬ به نامگذاری سال جدید به عنوان حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی از سوی مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: این نامگذاری با شرایط امسال مطابقت دارد، بنابراین باید تلاش کنیم با اجرایی کردن و جامه عمل پوشاندن به این شعار مشکلات را دور بزنیم و تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم.
وی ادامه داد: شوراها و شهرداری ها در بحث حماسه اقتصادی نقش حائز اهمیت دارند.شوراها نمود اقتصاد محوری و اقتصاد مداری هستند و باید درآمد و هزینه شهر را با صرف کنند، چرا که اقتصاد شهری مقوله مهمی است که کمتر به آن توجه می‌شود.
چمران با بیان اینکه همزمانی انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر روستا مسکلاتی را در بردارد٬گفت:انتخابات ریاست جمهوری یک اتفاق کاملا سیاسی است؛نباید مسائل سیاسی بر مسائل عمرانی و فرهنگی شهر سایه بیافکند و انتخابات شوراها تحت تاثیر انتخابات سیاسی ریاست جمهوری قرار بگیرد.
رییس شورای عالی استانها خطاب به اعضای این شورا گفت شما به شوراییان حوزه های انتخاباتی خود توصیه کنیدکه مسائل شهر را از سیاست و انتخابات ریاست جمهوری جدا کنند،انتخابات شوراها باید بر اساس توانایی‌ها و کارآمدی افراد پایه‌ریزی شود. شورای شهر اول با وجود شخصیت‌ها و تئوریسین‌های بزرگی که در آن عضو بودند دچار سیاست‌زدگی شد و این مسئله مردم را دلسرد کرد ؛این امر حتی از انحلال شوراها هم بدتر است.
رییس شورای عالی استان‌ها با اشاره به دیدار نوروزی با مقام معظم رهبری(مدظله العالي)، اظهارکرد: ایشان در این دیدار سه عامل انگیزه، تدبیر و توکل به خدا را گوشزد کردند که باید سرلوحه کار ما قرار بگیرد.
چمران در ادامه با گرامیداشت روز انرژی هسته‌ای با تاکید بر اینکه این دانش همانند سایر دانش ها برای کشور لازم است،اذعان داشت: ما به دنبال ساخت سلاح اتمی نیستیم، بلکه از این دانش برای مصارف انرژی و تامین رادیوداروها بهره خواهیم گرفت.
وی همچنین به زلزله اخیر بوشهر اشاره کرد و گفت: مسئولان باید تلاش کنند هرچه زودتر برای رفع مشکلات زلزله‌زدگان اقدام کرده و کمک‌های لازم به این مناطق ارسال شود. شوراها و مجموعه مدیریت شهری باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که ساختمان‌ها به درستی طراحی شود تا در جریان وقوع زلزله اینگونه شاهد تلفات و خسارات نباشیم.

محمد‌مصطفی‌ نجار صبح امروز در مراسم آغاز فرایند چهارمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا با بیان اینکه وزارت کشور در امتداد برگزاری انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی آمادگی برای برگزاری پرشکوه و هرچه تمامتر چهارمین دوره شوراها و ریاست جمهوری را دارد، اظهار داشت: انتخابات نیز مظهر و نماد سیاسی کشور است.

وی افزود: برای اجرای انتخابات برابر ماده 45 و مواد 22 و 21 آیین‌نامه اجرایی شوراهای شهر و روستا دستور انتخابات از طریق سامانه جامع انتخابات به تمام استانداران و فرمانداران با امضای الکترونیکی اعلام کردیم.
 
وزیر کشور با بیان اینکه از امروز تمام فرمانداران و بخشداران موظفند در طی 5 روز هیئت‌های اجرایی در شهرستان خود را ایجاد کنند، یادآور شد: ثبت‌نام کاندیداهای چهارمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهرو روستا از 26 فروردین ماه به مدت هفت روز تا تاریخ اول اردیبهشت ماه انجام خواهد شد.

نجار با اشاره به اینکه در انتخابات این دوره نیز تسهیلات ویژه‌ای برای اولین و برای جلوگیری از اتلاف وقت مجریان و کاندیداها در نظر گرفته‌ایم، گفت: داوطلبان و کاندیداهای انتخابات چهارمین دوره شوراهای شهر و روستا می‌توانند برای پیش‌ثبت‌نام به دفاتر پیشخوان دولت بروند تا کد رهگیری بگیرند.

وی افزود: کاندیداها می‌توانند پس از پیش ثبت‌نام در دفاتر پیشخوان که 15 هزار دفاتر رسمی فعال هستند، می‌توانند ثبت‌نام نهایی خود را در بخشداری‌ها و فرمانداری‌ها انجام دهند.

وزیر کشور تأکید کرد: در انتخابات چهارمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا برای اولین بار از سامانه جامع انتخابات که قابلیت گزارش‌گیری و ردیابی را خواهد داشت، استفاده شده است.

نجار افزود: تمام مسئولان ذیربط می‌توانند با امضای دیجیتالی از طریق کارت‌های هوشمند ملی که در اختیارشان قرار داده شده تمام اسناد و مدارک و اخبار را از طریق این سامانه پیگیری و بررسی كنند.

وی همچنین با بیان اینکه برای تأیید مدارک دانشگاهی کاندیداها تدابیر خاصی اندیشیده شده است، عنوان کرد: بر اساس توافقاتی که با وزارت علوم انجام شده، تمام مدارک دانشگاهی کاندیداها از طریق همین سامانه جامع در ارتباط با وزارت علوم مورد استعلام قرار می‌گیرد.
 
وی تصریح کرد: پس از آغاز انتخابات چهارمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا تعداد 207 هزار و 587 نفر به عنوان منتخبین شوراها و علی‌البدل خواهند بود و همچنین در این راستا 421 هیئت اجرایی در شهرستان‌ها تشکیل می‌شود.

چند خطی پیرامون ویژگی های شخصیتی و كاری نماینده كم نظیر مجلس شورای اسلامی جناب حجت الاسلام والمسلمین حاج سیدجلال یحیی زاده

پس از یك ماه و اندی دلهره و اضطراب بالاخره عمر سراسر مجاهدت حضرت حجه الاسلام و المسلمین حاج سیدجلال یحیی زاده به پایان رسید و زندگی این فرزند خلف انقلاب اسلامی وارد مرحله برزخی خود شد چون در زندگی سیاسی افراد حرف و حدیث های زیادی نقل می گردد چند كلامی درباره زندگی سراسر اخلاص این فرزند برومند میبد و ایران اسلامی تقدیم میگردد.انشاا... چراغ راه همگان قرار گیرد

جناب آقای یحیی زاده به گفته معلمان و فرهنگیان بازنشسته یكی از تیزهوش ترین دانش آموزان زمان خود بود كه زبانزد خاص و عام بوده است و هنوز هم از حل تمرین های ریاضی و دروس مختلف تعریف می كنند

در پایان دوره راهنمایی بدلیل نذر پدر بزرگوارشان وارد حوزه علمیه می شوند در این زمان با اعتراض اكثر معلمان و فرهیختگان مواجه می گردند و معتقد بودند این سید روشن ضمیر به بالاترین مدارج علمی دست خواهد یافت ولی او بدلیل نذر پدرش راه خود را ادامه می دهد و به گفته خودش بعد از مدتی به حوزه علمیه بسیار علاقمند می گردد در حوزه تیزهوشی و ذكاوت خود را به نمایش می گذارد بطوری كه ابتدای انقلاب به عنوان منتخبان حوزه علمیه به كلاس های سیاسی و اقتصادی و مدیریتی دعوت می گردند.

ایشان هشت سال در دروس خارج حوزه شركت می كنند. دروس جنبی دیگر را نیز دنبال می كند كه با قبول مسئولیت امامت جمعه توسط آیت ا... اعرافی به میبد آمده و مسئولیت دفتر امام جمعه و حوزه علمیه را متقبل می گردد و در ادامه دفتر امام جمعه را به دیگران سپرده و مدیریت حوزه علمیه برادران و خواهران را ادامه می دهد و بانظارت امام جمعه و مدیریت ایشان موفق میشود حوزه علمیه برادران و خواهران میبد را به بالاترین مقام علمی برساند. در همین ایام و در اوج دوران اصلاحات برای نمایندگی مجلس دعوت می گردد و با قبول این موضوع رقابت سنگینی ایجاد گردید و تنها نماینده ای در استان بود كه از سوی اصولگرایان توانست رقابت بسیار سنگینی ایجاد كند . او در آن دوران شعار توسعه اخلاقی را مطرح كرد و به حق هم مطرح كرده بود بعد از چهار سال مجددا از طرف مردم برای كاندیداتوری نمایندگی مجلس دعوت شد كه با قاطعیت به پیروزی رسید . در این دوره كه در دوره دولت اصلاحات بود بیشترین تذكر را به دولت و وزرا داد كه برخی نمایندگان بر او خرده گرفتند كه اگر دولت اصولگرا تشكیل شد جبران می كنیم و شما حاضر نیستید در دولت اصولگرا این رفتار را داشته باشید. او در این دوره برای حوزه نمایندگی میبد و تفت كاری كرد كه هیچ نماینده ای توان آنرا نداشت در این زمان مجوز احداث فاضلاب شهرهای میبد و تفت را گرفت با تعویض دولت باز هم او بیشترین تذكر را به دولت و وزرا داشت و نشان داد كه برای جلوگیری از انحراف دولت ها از هیچ كوششی دریغ نخواهد كرد. لیكن او نشان داد نظام و دولت اسلامی و درستكاری در راس كارهایش قرار دارد و هرگز اخلاق را زیر پا نگذاشت زیرا هیچ وقت حركات او بعنوان شانتاژ مورد سوء استفاده دشمن قرار نگرفت

او برای حوزه انتخابیه تفت و میبد اقدامات بسیار زیاد و ارزشمندی انجام داد كه مسئولین اجرایی میتوانند به یك یك موارد آن بپردازند. به قول یكی از مسئولین استان هر كاری كه به ایشان ارجاع دادیم خیالمان راحت بود كه قطعا تا آخرین مرحله پیگیری می كند و جواب آن را سریعا می رساندم متاسفانه قرار گرفتن میبد در كنار اردكان شهری كه پنجاه سال قدمت فرمانداری دارد و هشت سال دولت اصلاحات تمام مجوز هایی كه در شرایط عادی نمی توانست دریافت شود برایش صادر كرده بودند و سیزده سال است دارای نماینده مستقل است را با او مقایسه می كردند. در نتیجه مرتب در معرض زخم زبانهای افراد كم اطلاع و گاهی لجوج قرار می گرفت و آنرا تحمل می كرد. او زخم زبانها و كنایه ها و ناسزا گویی ها را با تلاش بیشتر و دقت گذاری بالاتر جواب می داد و بطوری كه مشكلات دو دهه محدوده جغرافیایی را با حمایت امام جمعه محترم به نقطه بسیار مطلوبی رساند كه حتی مخالفان را به سكوت وا داشت و اما كوتاه سخن آنكه برخی از ویژگی های كاری و اخلاقی ایشان را بصورت خلاصه بیان می داریم . امیدواریم ادامه دهندگان راه ایشان باشیم

1- تنها نماینده ای بود كه اصلا در جلسات علنی مجلس غیبت نداشتند.علاوه بر این در جلسات كمیسیون مجلس هم به هیچ عنوان غیبت غیر موجه نداشتند.

2- تنها نماینده ای است كه هرهفته به حوزه نمایندگی خود سر می زد تا پیگیری مسائل حوزه و همچنین شنونده درددلهای مردم باشد.

3- در دوره نمایندگی هیچ سفر خارجی نرفت شاید تنها نماینده ای است كه نخواست از این رانت استفاده كند.

4- تنها نماینده ای است كه توانسته تمام 270 روستای حوزه نمایندگی خود را حداقل سه بار سر بزند.

5- بیشترین تذكر به دولت برای موارد مختلف سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی مربوط به ایشان است ولی هیچگونه تضعیف نظام در آن دیده نمی شود

6- بیشترین تعداد نامه برای پیگیری امور حوزه انتخابیه و پی گیری مشكلات مردم دارند كه هیچ نماینده ای به حد نصاب ایشان نمی رسد.

7- با وجود اینكه روحانی حج بود در طول نه سال نمایندگی فقط 2 مورد سفر چند روزه حج در ایام مرخصی مجلس انجام داد.

8- نماینده ای كه هیچ كمكی از كسی برای انتخابات دریافت نكرد و هزینه انتخابات را با فروش خانه و خرید خانه كاهگلی ارزانتر تامین كرد.

9- بعد از نه سال نمایندگی هنوز وسیله سفرش موتور سیكلت یاماها 80 بود و برای سفر به شهرستان تفت از تاكسی عمومی استفاده می كرد.

10- بجای جو سازی و تخریب مسئولین و نظام تنها با وقت گذاری بسیار زیاد و صداقت كار خود و حوزه انتخابیه را پیش می برد.

11- جز معدود روحانیتی بود كه در حوزه ورزش صاحب نظر بود و با تسلط اعلام نظر می كرد

12- برای پاك كردن ورزش از آلودگی ها تلاش وسیع و اطلاعات بسیار خوبی جمع آوری كرد ولی مسئولین آنرا هدر دادند.

13- با صداقت و پركاری خود كار كرد كه در شهرستان غیر محل زندگی خود بالاترین درصد رای را كسب كرد كه برای كمترین نماینده ای اتفاق افتاده است.

14- با عملكرد بسیار مثبت خود در پیگیری امور حوزه انتخابیه – مردم حوزه – و دنیا گریزی خط بطلانی بر تبلیغات دشمنان روحانیت در منطقه كشید.

**********************

اكبر دهستانی

نائب رئیس شورای اسلامی شهر میبد

انا لله و انا الیه راجعون

ارتحال نماینده مخلص،پرتلاش، بی ادعا و نمونه كامل یك كارگزار نظام اسلامی حضرت حجت الاسلام و المسلمین یحیی زاده را خدمت حضرت بقیه الله العظم(عج) و نائب بزرگوارش حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله العالی) جمیع امت قدرشناس كشور و استان بالاخص مردم شهیدپرور شهرستان های تفت و میبد تسلیت میگوئیم.امیدواریم رهرو خوبی برای این نمونه های كار و اخلاص و تقوا باشیم.

اكبر دهستانی

نائب رئیس شورای اسلامی شهر میبد